5 گام موثر در تدوین استراتژی جایگاه‌یابی برند
نوشته شده توسط : elena golchin

آیا تا کنون از خود پرسیده‌اید چه چیزی کسب و کار شما را از دیگران متمایز می‌کند؟ بسیاری از کمپین‌های موفق بازاریابی در یک نقطه با هم اشتراک دارند و آن چیزی نیست جز یک “برند موفق” ! حتی برخی برندها به حدی معروف می‌شوند که افراد نام آن‌ها را به جای خود محصول به کار می‌برند. برای مثال ممکن است بسیاری از افراد به جای واژه‌ی دستمال کاغذی از کلمه‌ی “کلینکس” یا به جای واژه‌ی مایع ظرفشویی از “ریکا” استفاده کنند که هر دو از برندهای معروف هستند. برخی دیگر از برندها توسط افراد به عنوان معیاری استاندارد برای سنجش کیفیت دیگر محصولات مشابه رقیب آن استفاده می‌شوند. مثلاً اغلب افراد کیفیت یک نوشابه را با کوکاکولا مقایسه می‌کنند.

یکی از اولویت‌ها و اهداف اصلی هر کسب و کار از برندینگ، تبدیل شدن به یک برند موفق و ماندگار است. چرا که یک برند قوی و موفق جایگاهی امن در ذهن مخاطبان دارد و این اعتماد باعث وفاداری مشتریان و در نهایت افزایش نرخ بازگشت سرمایه برای کسب و کارها می‌شود. تنها یک راه اصلی برای اطمینان از اثربخش بودن برندینگ وجود دارد و آن چیزی نیست جز استراتژی جایگاه‌یابی برند!

استراتژی جایگاه‌یابی برند یا Brand Positioning چیست؟

جایگاه‌یابی یک مفهوم انقلابی در برندسازی است که در سال ۱۹۸۱ توسط ال رایز و جک تراوت مطرح شد. از دید آنان جایگاه‌یابی پشتیبان هر برند اثربخش است و مانند یک چارچوب، به استراتژی برندینگ سازمان‌ها جهت می‌دهد. جایگاه‌یابی برند بر آمیخته‌ی بازاریابی (قیمت، محصول، ترویج و توزیع) اثرگذار است و به آن‌ها شکل می‌دهد. جایگاه‌یابی برند چیزی فراتر از طراحی لوگو یا یک شعار تبلیغاتی است. جایگاه‌یابی فرآیندی استراتژیک برای متمایز نشان دادن برند شما نسبت به رقبا در ذهن مشتریان است و طی آن برند شما ارزش و جایگاه خود را در ذهن و قلب مشتریان می‌یابد. به عبارتی دیگر، ادراک مشتریان از یک برند، میزان علاقه، اعتماد و تمایز برند در ذهن آنان ناشی از جایگاه‌یابی برند است.

در ادامه به معرفی 5 گام موثر در تدوین استراتژی موفق جایگاه‌یابی برند می‌پردازیم.

5 گام موثر در تدوین استراتژی جایگاه‌یابی برند

گام اول: جایگاه فعلی برند خود را تعیین کنید.

در این گام باید بدانید که چه میزان محصول/ خدمت خود را به عنوان محصولی متفاوت به بازار معرفی کرده‌اید؟ لحن و پرسونای برند شما تا چه میزان از دید مخاطبان متمایز، خلاق و قابل اعتماد جلوه می‌کند؟

برای این کار باید شناخت صحیحی از بازار و پرسونای مخاطبان هدف پیدا کرده، ارزش‌ها، ماموریت سازمان، نقاط تمایز، لحن و هویت برند خود را تعریف کنید. سپس جایگاه فعلی برند خود را با ارزیابی این نتایج تعیین‌ نمایید.

گام دوم: رقبا را تحلیل کنید.

تحقیقات بازار، بازخوردهای مخاطبان و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند نقش موثری در یافتن رقبای‌تان داشته‌باشند. پس از یافتن رقبا نوبت به تحلیل فعالیت‌ها و عملکرد آن‌ها خواهد رسید. برای این کار باید بدانید رقبای شما چه محصولات یا خدماتی را به چه نحوی و با چه اهدافی ارائه می‌دهند؟ به کمک تحلیل SWOT نقاط قوت و ضعف آنان را بیابید. استراتژی‌های موفق بازاریابی آنان چیست و برند آن‌ها چه جایگاهی در بازار دارد.

گام سوم: نقطه تمایز برند خود را مشخص کنید.

مهم‌ترین نکته درباره‌ی جایگاه‌یابی برند تعیین یک نقطه‌ی تمایز است. این ویژگی متمایز کننده دقیقا باید همان تصویری باشد که می‌خواهید مخاطبان از شما در ذهن خود ساخته و برند شما را نماد آن ویژگی و خصوصیت بدانند. و در نهایت از آن طریق میان شما و رقبای‌تان تمایز قائل شوند. برجسته‌ترین نقطه تمایز برند شما می‌تواند آن نقطه‌ی قوت شما باشد که رقبا در آن ضعیف عمل کرده‌اند.

گام‌چهارم: بیانیه‌ی خود را در مورد جایگاه برند تدوین کنید.

بیانیه‌ی جایگاه‌یابی برند (Brand Positioning statement) در کنار درگیر کردن احساسات مخاطب، توضیح مختصری از ارزش منحصربه‌فرد برند شما در مقایسه با رقبا را به مشتریان ارائه ‌می‌کند. در این بیانیه باید به حداقل ۴ سوال اساسی زیر پاسخ دهید:

  • مشتریان هدف شما چه کسانی هستند؟
  • محصول یا خدمت شما چیست؟
  • مهم‌ترین فایده و مزیت محصول شما چیست؟
  • چه دلیلی برای اثبات این مزیت وجود دارد؟

گام پنجم:  جایگاه برند خود را ارزیابی کنید.

یافتن جایگاه مناسب در ذهن مخاطبان، نقطه‌ی آغاز کار است. پس از آن نوبت به ارزیابی میزان تحقق اهداف جایگاه‌یابی برند خواهد رسید. دریافت بازخورد از مشتریان راهی مناسب و مطمئن برای ارزیابی اثربخشی استراتژی جایگاه‌یابی برند است. به کمک تحلیل بازخوردها و نظرات مشتریان و مخاطبان  هدف می‌توانید دریابید این استراتژی تا چه میزان در ادراکات آنان نسبت به برند شما موثر واقع شده است.

اگر صاحب کسب و کار هستید و قصد دارید صدای برند خود را به گوش همگان رسانده و تصویری ماندگار و مثبت از برند خود در ذهن مخاطبان خود خلق کنید، می‌توانیدآژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان را جهت دریافت مشاوره و تدوین استراتژی‌ برندینگ متناسب با کسب و کار خود انتخاب کنید.

منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان





:: بازدید از این مطلب : 278
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: